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UCLAギター教授のピーター・イエツ先生が、自作のアルペジョーネを弾いている(YouTubeより転載)。



さっそく、ピーターからアルペジョーネの自作状況についてメールを受信した。予想した通りチェロの1/4 size ボディをもちいて、ネックはギター、新しくフィンガーボードをつけた改造楽器だった。

Dear Mr. Osamu Okumura:
Thank you for your note of interest in my arpeggione site. I am interested to hear that you will be building your own arpeggione. That is what I had to do myself, as well.
The instrument in the youtube clip is one which I made by combining a quarter-size cello with the neck of a guitar, and a new fingerboard.
Keep me informed of your research.
Yours,
Peter Yates

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UCLAの P.イエツ先生の経歴は以下。

PETER YATES studied guitar under the late Theodore Norman at UCLA. Trained also as a composer, his activities have included annual performances in Europe and the United States -- both as a soloist and as a member of the Elgart-Yates Guitar Duo -- and the composition of an opera based on the lives and works of folk artists Simon Rodia and "Grandma" Tressa Prisbrey. He has premiered over one hundred works for one and two guitars. The Elgart-Yates Duo have co-written a pioneering book on the prepared guitar, have been selected by the National Endowment for the Arts "Arts America" International Touring Roster, and have performed at venues ranging from Lincoln Center and Italian Radio (RAI) to the jazz clubs of Salzburg and Brussels. Their most recent recordings are available on TR and Bridge Records. His M.F.A. in guitar performance is from UCLA and his D.M.A. in composition is from the Claremont Graduate School.





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myspace.comに加入し、アルペジョーネの楽器を動画で撮影、掲載した。

アルペジョーネの楽器製作、ボディ・オイルペインティング、ヘッドデザイン、ペグボックスなどの動画

Arpeggione oil painting


Arpeggione pegg box


Arpeggione head design


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フィンガーボードの高さをもっと出す必要がある。つまり、弦の張り(テンション)を強くしたいこと、また駒の角度をさらに鋭角にしないといけないので、フィンガーボードを上げ底にする。

基盤となるのは、30mm厚のスプルースを使う。電動ジグソーでフィンガーボードの長さに切りだす。

fingarbord-base.jpg

fingarbord-base-up.jpg

そして、駒角度に合わすように、斜めにカットすることになる。写真アップでは、まだ斜めのカットはしていない。

、その後は楕円にして、フィンガーボードのRの内外に合わせていくのだ。

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色づけでムラが強くなってしまった。で、またまた全部を剥がすことにした。
なかなか剥がれにくいため、究極の電動サンダーのお世話になってしまった。
やはり道具だなー、あっというまにのっぺらぼーになってしまった。

hagashi3.jpg

hagashi1.jpg

hagashi.jpg

hagashi2.jpg

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Sanding ovation ? これってStanding ovation の間違いでない?入力ミスではないですよ!

晴れの日には、ニス塗りの磨きをサンディングペーパーでするといい仕上がりになるから、こう名付けた。サンディングは楽器づくりの基本だし、きれいに磨くと邪気をはらって気分も晴れになるのですね。

すでに30回以上重ね塗りをしていることになったが、まだまだムラはできている。
で、#800-1000の耐水性ペーパーを、家具の足傷防止用フエルトに巻きつけて何度も磨く。

木目に沿って丁寧に磨くのがコツだとわかった。

sanding-ovation.jpg

写真・左のフェルト付きは#800ペーパー、右は#1000のペーパー。

sanding-ovation1.jpg

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15回ほど色づけした状態で、仮組をしてみた。

アルペジョーネ(Okumura model)については以下の仕様です。

<仕様>

頭部: ハンマーヘッド
弦 : 7弦(フレットレス型)
通常は金属フレット23を使用します、現在製作中なので後日打ち付けます)
通常は6弦でギター調弦と同様なミ・ラ・レ・ソ・シ・ミ、これに低音部に1弦追加し(ソ=G)に設定
駒 : ビオラ・ダ・ガンバ BASS用を成形
ペグ: ビオラ・ダ・ガンバ(テナー)用
弦長: 625mm
胴長: 630mm
胴幅: ローワーバウツ 350mm、ミドルバウツ 240mm、 アッパーバウツ 280mm
胴厚: 120mm
テールピース: ガンバ型


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arpeggione-all.jpg
arpeggione-mae.jpg
arpeggione-side.jpg
body-up.jpg
hammer-head.jpg
hammer-head1.jpg
hammer-head-back.jpg
hammer-head-side.jpg
hammer-head-side2.jpg
head-side.jpg

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なにぶんとも楽器制作の工程でニスは結構大変な作業だと思ったが、オイルの場合は、刷毛よりペイントスポンジがよくのびることを体験した。

スポンジ刷毛でのbefore

spoinji-hake2.jpg

明るくよく輝く表板の様子が見える。


一般的な刷毛セットも試してみたが、ニスのしごき方、力のいれ具合、それに木目とは直角の横向きの塗り加減などではどうしてもムラができやすい。

ロール刷毛もためしたが、気泡が出すぎ、かえって刷毛ムラでざらざらになって見栄えが悪くなる。

結論として、ペイント・スポンジがよく伸び、一番きれいなしあがりになることを発見。この新年7日づっと晴天で太陽の恵みが加わってようやく行いがいい。
で、晴天とスポンジ刷毛にVIVAと叫ぶ!

スポンジ刷毛のafter

sponji-hake1.jpg

だんだんと色づく表板、楽器らしい落ち着きの雰囲気になった。

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アメリカのシューベルト協会から親書メールを受信した。
遅ればせながら、以下掲載する。

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Dear Dr. Okumura,

Many thanks for the information. I have been in touch in the past with Mr. Nicholas Deletaille. I would be pleased to receive an article from you. Would you be so kind as to allow me to review the article and make appropriate edits? I will send you the draft with any changes indicated for your approval. Then, if we are agreed, I will contact my webmaster and ask her to proceed with putting the article on a guest page.

I look forward to reading the article. Many thanks for contacting us.

Sincerely yours,

Dr. Janet I. Wasserman
Founder and Executive Director
SCHUBERT SOCIETY OF THE USA (SSUSA)
752 West End Avenue #5H
New York, NY 10025-6231 USA

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古風な趣きに表面を仕上げる。といっても19世紀前半のようなシュタウファー工房に迫るといはいかない。
すこし使い込んだ楽器のように渋さやまだらそのものを時代風につかってみたいとおもった。
で、せっかくきれいに塗り固めたニスをもういちど剥いでしまう。

migaki.jpg

粗めのサンドペーパーを全体にかけた後、スクレーバーの丸みをくぼみ箇所に使って力仕事をする。

scraver.jpg

幾層に塗り固めたニスはおいそれとはがそうにも大変な作業となった。粗めのサンドペーパーを2枚使っても取り残しが結構ある。

migaki1.jpg

その後は電動ドライバーに粗めのロール・アタッチメントを嵌め込んで細部をはがし、また電動サンダーで均すことになる。

sander.jpg

周辺のエッジ部分には取り残しはみられるけれど、なんとか表面は白木にちかい状態にもどった。

sandingato.jpg

気の迷いでよからぬ「オールド仕上げ」はしない方がいいことだけわかった、正月の3ケ日だった。

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Schubert's Arpeggione Sonata というテーマで記した論文も同様のブログに紹介されている。

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出典:http://solitudeinmusic.blogspot.com/2006/02/schuberts-arpeggione-sonata.html

Monday, February 27, 2006

Schubert's Arpeggione Sonata

The arpeggione is an instrument which is obsolete nowadays. Pretty interesting instrument which is somewhat like a cross between a cello and guitar. Fretted, the instrument is played with a bow and tuned to the guitar. Back in the early 19th century, Schubert wrote a sonata for the arpeggione and piano, in an attempt to promote this instrument.

Written in November 1824, the Arpeggione Sonata is one of his many late compositions which candidly reflects this Austrian composer's volatile emotional state due to the effects of the syphilitic infection which he had contracted. This composition is such a gem in itself simply because it is the sincere reflection of how this one of the most gifted composer had felt in the last years of his life. This fact alone gives meaning and a deep emotional value to every single note and chord which is written.

This sonata was written two years after the dreaded disease had set in. The music exhibited the same cyclothymic characteristics as the effects felt by Schubert from the onslaught of his venereal disease. The more I listen to this music, the stronger the emotion of melancholy I feel. Somehow, it seems that Schubert, in the midst of his physical and emotional pain (probably from the social stigma associated with syphilis), laments the transience of life and reminisces the good times which he had had.

One feature of this composition which strikes me upon the first hearing were the various almost unexpected changes of mood throughout the music. At the same time, I'm well amazed at how Schubert had the magical musical ability to blend those extreme diverse emotional moods into a seamless music composition of the highest quality.

Though Schubert had immense respect for his contemporary Beethoven, the intensity of those emotions in his music isn't conveyed through to the listeners by intense drama found in Beethoven or Mahler's music, but his own unique poetic style. His lyricism and poetic qualities shines through even in the maddest moments of his music, touching the listeners in the most special way.

And of course, this gem, will soon be in my repertoire. I just can't resist learning this piece of music, no matter how technically challenging it is for my instrument. I'm surprised that they actually have the first movement of this music in the ABRSM Grade 8 syllabus. The almost 10-minute movement can easily be technically and musically more challenging than the rest of the music in there.
Posted by solitudex at 01:38

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海外のブログに筆者の紹介記事が掲載されている。

出典: http://solitudeinmusic.blogspot.com/2007/02/on-arpeggione-again.html

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Thursday, February 08, 2007

On The Arpeggione Again

I just received a note by Dr. Osamu Okumura, the president of the Arpeggione Society in Japan. What a pleasant coincidence that I'm actually working now on Schubert's most beautiful Arpeggione Sonata.

It's amazing how the only currently existing piece of music written for this instrument has piqued the curiosity of so many people around the world, to the extent of re-constructing this obsolete instrument. If I have a chance, I would certainly love to try out this instrument and learn to play this masterpiece this historical instrument. I had written an entry on this instrument when I was first seduced by the immense beauty of this work. Thankfully, the range of the arpeggione that is used in this work falls just barely within the range of the guitar that I am able to try my hands on such a gem and incorporate it into my repertoire.

No groundbreaking compositional techniques or strange harmonies used, but just simply charming. It isn't like Bach whereby I'm continually discovering new things about the works, but somehow, I can never get bored listening or playing this work, probably due to its seamless blend of a wide spectrum of emotions in such most poetic manner...

I'm still in the midst of studying this work. Analysing the entire harmonic structure and texture of this work. A not-so-easy task with the arpeggione being an obsolete instrument. But by studying his works which he had composed in the same period of his life, it does help me understand his style in this Arpeggione Sonata a lot more thoroughly.
Posted by solitudex

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